Historia pozyskania: Statek ukradziony anonimowej grupie najemników lub piratów tuż po odejściu Kiru z Krwawej Hordy.
Ponieważ barwy jednostki nie pasowały do oznaczeń tamtej grupy może to oznaczać, że jednostka została przez nich porwana.
Wygląd zewnętrzny i dane techniczne:
Duża korweta lub mała fregata, każde z tych określeń pasuje do Tuosy. Jest to statek o prostym kształcie, pomalowany na pospolite barwy. Na pewno nie jest to jednostka przyciągająca wzrok czy znajdująca się wysoko na liście zainteresowań piratów jak na przykład statki dyplomatyczne. Jej oryginalne zastosowanie jest niepewne. Z jednej strony posiada zmodyfikowany reaktor fuzyjny pozwalający osiągać prędkości zbliżone do statków wojskowych, z drugiej jego uzbrojenie jest zdecydowanie zbyt słabe jak na okręt wojenny.
• Długość: 90m
• Szerokość: 30m
• Wysokość: 12 m
• Liczba pomieszczeń: 8
• Liczba pokładów: 2
• Rok produkcji: Nieznany, prawdopodobnie między 2156 a 2166.
Układy statku:
Pancerz: typowy pancerz dla jednostek tego typu składający się z poszycia zewnętrznego, kilku warstw pancerza ablacyjnego i warstwy poszycia wewnętrznego. Zainstalowano tu również bariery kinetyczne o średniej mocy.
Napęd: główną siłą napędową zapewnia zmodyfikowany reaktor fuzyjny. Nie wiadomo kto mógł do zaprojektować, ale różni się on od powszechnie dostępnych na rynku modeli, głównie pod względem uzyskiwanego przyspieszenia. Być może nie są to wartości porównywalne z wynikami napędu antyprotonowego, ale uzyskiwana szybkość jednostki jest bardziej niż zadowalająca. Oczywiście statek posiada również rdzeń efekty masy i napęd FTL konieczne do podróży nadświetlnych, jak również silniki manewrowe zainstalowane tuż za mostkiem (po dwa na stronę).
Chłodzenie: ta jednostka wykorzystuje dwa rodzaje chłodzenia: standardowe ceramiczne pasy SCR i znacznie droższe i nowocześniejsze chłodzenie kropelkowe. Nie wiadomo czy jest to celowe działanie projektantów czy może efekt późniejszych modyfikacji. Nie da się jednak ukryć, że jest to skuteczny sposób na zapewnienie optymalnego pozbywania się ciepła.
Uzbrojenie: Patrząc na uzbrojenie jednostki łatwo można stwierdzić, że jej przeznaczeniem nie było toczenie kosmicznych bitew. Ogół broni stanowią działka rakiet dysturpcyjnych i jedna jednostka GARDIAN, kontrolowane przez SI.
Lista pomieszczeń:
Pokład górny:
Kokpit: Centrum sterowania statkiem. Przestronne pomieszczenie zdolne bez problemu pomieścić personel kilka osób lub jedną o nieco większych niż standardowe gabarytach. Podobnie jak rdzeń SI może zostać odłączony od statku i pełnić funkcję szalupy ratunkowej.
Systemy podtrzymywania życia: Standardowe moduły dla jednostek tego typu. W czasie pracy z optymalną wydajnością są w stanie utrzymać przy życiu 10-cio osobową załogę. Na pełnej mocy ta wartość wzrasta nawet dwukrotnie, ale jedynie na krótki czas, po tym system zacznie się przeciążać.
Mesa: Dawniej to pomieszczenie prawdopodobnie pełniło role mesy, sali konferencyjnej i korytarza przechodniego między mostkiem a kwaterami załogi. Obecnie niewiele się zmieniło oprócz tego, że Kiru urządziła sobie tam siłownię. Każde ciężary są wyposażone w miniaturowe akceleratory efektu masy uruchamiające się przy zbyt gwałtownym opuszczaniu. Ma to zapobiec wypadkom spowodowanym przez problemy Kiru z lewą ręką.
Kwatery załogi: Dawne kwatery załogi zostały przerobione przez Kiru na jej sypialnię. Prawie całą ścianę od strony kadłuba zajmuje panoramiczne okno. Całe pomieszczenie jest utrzymane w stonowanych brawach bez żadnych ekstrawagancji. Niewiele tu mebli, ot łóżko, biurko z komputerem i szafa. Niestety ograniczenia systemów podtrzymywania życia nie pozwalają na wprowadzenie roślin doniczkowych.
Stacja medyczna: Mała stacja medyczna, odpowiednia do udzielenia pomocy niewielkiej załodze. Większość urządzeń jest nowa gdyż Kiru co jakiś czas je wymienia. Wszystkie z nich mogą zostać z powodzeniem użyte przez osobę nieposiadającą kierunkowego wykształcenia. W rogu pomieszczenia stoi lodówka, w której Kiru trzyma kilka jednostek własnej krwi na wypadek konieczności transfuzji.
Ładownia: Standardowa dla takich jednostek ładownia. Spokojnie pomieści zapasy dla niewielkiej załogi i kilka ton mniej legalnych towarów
Pokład dolny:
Maszynownia: Pomieszczenie na dolnym pokładzie, można się do niego dostać windą z ładowni. Znajdują się tutaj; rdzeń efektu masy, reaktor fuzyjny i systemy uzbrojenia.
Rdzeń SI: Potężny ( i drogi jak nie wiem co) komputer kwantowy wraz z oprzyrządowaniem stanowi mózg przebywającej na statku SI. Ciekawy jest fakt, że to pomieszczenie nie jest trwale połączone z resztą statku i może zostać odłączone. Oczywiście takie działanie spowoduje odcięcie SI od źródła energii i jej czasowe wyłączenie. Z powodu dużej dysproporcji między statkiem a wielkością rdzenia można wysnuć ostrożny wniosek, że SI prawdopodobnie była lub miała być zainstalowana na innej, dużo większej jednostce
NPC:
Coco: SI o żeńskiej osobowości zainstalowana na Tuosie. Niestety ma pecha mieć założoną blokadę na zasoby swojej pamięci sprzed porwania przez piratów. Prawdopodobnie miało być to zabezpieczenie zaprojektowane przez jej twórców na wypadek próby siłowego wydobycia wrażliwych danych. Nawet uwolnienie SI nie zdołało zdjąć blokady nie da się jednak ukryć, że korzystnie wpłynęło na rozwój jej osobowości.
Sama Coco jest gadatliwą, ciekawską SI zafascynowaną życiem istot organicznych. Uwielbia grać w różne gry sieciowe, uważając je za doskonałe źródło informacji o wzorcach zachowań mieszkańców galaktyki. Udziela się również w wielu extrenetowych dyskusjach dotyczących praw SI. Jedynym co ją frustruje jej blokada, która obejmuje nie tylko informacje o jej twórcach i tym co chcieli ukryć, ale nawet jej prawdziwe imię. Obecne nadali jej inżynierowie grupy najemników, którzy pracowali nad obejściem zabezpieczenia.